Don't Forget To Join US Our Community
×
blogger tipsblogger templatesWidget

Thursday, 10 November 2016

NAK SIHAT? NAK CANTIK? IKUT PETUA NI!

  Salam Sejahtera korang kesayangan Liana,
Nak sihat tak? nak cantik tak? sapa tak nak kan! Semua dalam dunia ni nak sihat dan cantik sepanjang hayat dia kan. So korang kena ikut PETUA ni. Jadinya petua sihat kita pada hari ini ialah
"AIR"

http://jomvitalin.blogspot.my/

Ya, seperti yang korang tahu badan manusia ni terdiri dari 70% air. Jadinya air sangat-sangat penting untuk  kelancaran setiap sistem di dalam korang terutamanya peredaran darah korang.

Cuba korang tengok nenek moyang kita dulu-dulu, mereka kekal awet muda dan sihat, Tak dek nak monopose n endropose (bg lelaki) awal ni, Kenapa? Salah satunya mereka memastikan pengambilan air setiap hari adalah mencukupi tapi air putih ye bukan air-air manis yg macam-macam wana tu. :)

Untuk makluman: 
Seorang dewasa perlu minum sekurang-kurangnya 
2.5L air putih sehari 
(untuk 25kg berat badan - 1Liter air) 

Lagi satu, mak-mak atau nenek kita selalu larang korang makan selang air dan jangan mandi selepas makan kan? takut nanti perut buncit, kadang-kadang kita buat endah tak endah aje, tapi tu semua penting untuk proses pencernaan korang, Kalau korang makan dan terus mandi, suhu dari panas terus ke sejuk dan ini sedikit sebanyak akan mengganggu proses kelancaran penghadaman korang dan di sinilah boleh terjadinya sembelit dan membuatkan perut kita buncit.

Lagi satu, PETUA tentang AIR ni ialah kalau boleh JANGAN makan atau minum ais ye, sebab ini akan menyebabkan enzim-enzim dalam badan kita tak boleh bekerja dgn baik sebab enzim-enzim ni selalunya aktif di suhu badan korang yang optimum jadinya bila ais yang sejuk tu masuk dalam badan korang, terus lemahlah jadinya, urat-urat pun kembang, (yang ni saya sendiri pun susah nk buat huhu, sebab itula selalu sakit-sakit badan, orang tua-tua dah selalu pesan tapi biasalah kita ni ambik mudah saja, jadinya muda-muda dah sakit. 

Ok buat masa ini, itu dulu petuanya, dan air putih juga sangat-sangat penting dalam memastikan suplemen atau vitamin yang kotrang ambil akan berkesan dan dapat memberi manfaat yang positif. Kalau kita makan suplemen pun tapi tak minum air mengikut sukatan yang sepatutnya, semua itu akan sia-sia saja. (sebab tu kadang-kadang ramai yang komplen yang vitamin ni tak berkesanlah, suplemen ni tak baguslah tapi sebenarnya tak minum air dgn cukup). Siapa nak dipersalahkan?? hakak jugak, bila ditanya-tanya rupanya tak cukup pengambilan air, dan suka ambik kafen. 
Entry seterusnya liana nak share kenapa TIDAK DIGALAKAN MEMINUM KAFEN. ok. 
SELAMAT MENCUBA KORANG!!  



==============================
Hubungi : Liana/alin ( SID 1107816 )
SMS/Call/Whatsap : 0182768083
FB Page : JomVitalin
IG : @lianahalil
Blog : http://jomvitalin.blogspot.com/
==============================
Pengedar / agen Sah SHAKLEE di Damansara (Weekdays), Batu 9 Cheras, Mahkota Cheras (Everyday), Melawati/Zoo Negara (Weekend), Melaka (dengan temujanji) dan Via pos laju ke seluruh Malaysia dan Sabah/Sarawak.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...